Fra virkelighed til virtuelt liv

Du har sikkert ofte mødt en mulighed for at tage en virtuel tur rundt i en virksomhed, en kirke, et museum eller et udendørs område. Og oplevet, hvordan du med musen har kunnet klikke dig rundt i et scenarium og opleve, hvordan det tager sig ud – og det, selv om du sidder flere tusind kilometer væk.

Sådan er en virtuel tur jo en fantastisk mulighed for at få et om ikke førstehånds, så dog ganske indgående indtryk af et område. Du er i den virtuelle virkelighed,

Bag det virtuelle ligger virkeligheden

Men bag det virtuelle miljø ligger jo en konkret virkelighed, som det viser. Og hvordan kommer virkeligheden ind i den virtuelle verden?

Det er der mange virksomhed, der har et bud på. De bruger droner, flyvemaskiner og simulationer på computere til at skabe et billede af den virkelighed, som du virtuelt kan bevæge dig rundt i. Bag det virtuelle ligger dermed så at sige den konkrete virkelighed.

Teknikken bag

Skal der for eksempel skabes et panoramabillede fra luften, af et landskab eller bygningsmiljø, så du virtuelt for eksempel kan bevæge dig rundt i et 360 gr. luftpanorama, begynder firmaet bag den virtuelle produktion eksempelvis med at sende en drone i luften. Dronen skyder et stort antal billeder, op til 70, som så stykkes sammen til et panoramafoto, et billede af virkeligheden.

Billederne optages fra forskellig højde, men hvis man rigtig skal kunne se detaljer og få et godt indtryk af det, man vil studere nærmere, optager firmaet typisk billederne med en drone 30 – 50 m over jorden. Så bliver optagelserne så tydelige og detaljerede, som de gerne skal være.

Sætter de panoramaer fra luften sammen med jordpanoramaer, får du som bruger mulighed for at rejse virtuelt rundt i de områder, du nu engang interesserer dig for – hvad enten det er virksomheder, frilandsmuseer eller andet. Måske er du på jagt efter den rigtige golfbane og vil gerne besøge flere, før du vælger, hvor golfferien næste forår skal gå hen?

Fra fancy til hverdag

Det, der kendetegner en virtuel tur i dag, er, at de er blevet så meget hverdag, at vi ikke rigtig tænker over dem mere.

Før var det en særlig feature, når ejendomsmægleren lagde en 360 gr. rundtur ind i sin annonce på internettet for en bolig. I dag er det en selvfølge, at den virtuelle tur er tilgængelig på enhver boligannonce, ellers har den ikke rigtig appeal til os mere.

Men vi tænker så omvendt heller ikke så meget på, at der ligger en avanceret teknik bag det at skabe den enkelte, virtuelle tur, og på den måde deler også denne teknik skæbne med så mange andre, moderne it-basererede features: Pludselig er de blevet hverdag og noget, vi bruger, som om vi altid har gjort det.